In het onderzoek met de werktitel Domestic Goddess/Imposter verkent Anemone Valcke de spanningslijn tussen iconisering en introversie. Geïnspireerd door kunstenaars als Chantal Akerman, Virginia Woolf, Cindy Sherman en Beyoncé onderzoekt ze hoe haar lichaam kan functioneren als spreekbuis voor de vele vrouwbeelden die ze door de jaren heen heeft geïnternaliseerd. Tegelijkertijd zoekt ze naar manieren om haar lichaam in te zetten om haar introverte en onzekere aard – die vaak botst met haar publieke imago en het gangbare beeld van ‘de acteur’ – te overstijgen.
Kan Anemone Valcke zichzelf tot icoon verheffen – tot een betekenisloze beeltenis waarop anderen vrij kunnen projecteren wat ze willen zien – en zo ontsnappen aan haar overactieve zelfbewustzijn?
Het onderzoek vertrekt vanuit twee bewegingen: van buiten naar binnen – het interioriseren van bepalende vrouwbeelden – en van binnen naar buiten – het exterioriseren en overstijgen van haar zelfbewustzijn. Zo ontstaat een dynamiek die draait om de mechaniek van het kijken, de vermarkting van het (vrouwelijke) lichaam en de complexe aard van authenticiteit.
Samen met kunstenaars uit diverse disciplines voert Valcke in een eerste fase bij Be-Part en CC De Schakel een multidisciplinair onderzoek naar de mechaniek van het kijken, om die verder te ontleden en te bevragen. Domestic Goddess/Imposter wordt zo een zoektocht naar de juiste vorm – monoloog, choreografie, installatie of happening – om deze spanningen en tegenstrijdigheden tastbaar te maken.
Deze residentie is een samenwerking tussen Be-Part en Cultuurcentrum De Schakel, en wordt ondersteund door VIERNULVIER, De Grote Post en de Vlaamse Gemeenschap.
Anemone Valcke (1990, Gent) is een Belgische actrice, performer en maker. Ze studeerde drama aan het KASK & Conservatorium in Gent en bouwde sindsdien een veelzijdige carrière uit in film, televisie en theater.
Ze brak door met rollen in onder meer Aanrijding in Moscou (2008), Adem (2010) en Offline (2012). Voor haar vertolking in Adem ontving ze de prijs voor Beste Actrice in een Bijrol, en voor Offline werd ze bekroond op het filmfestival van Amiens.
In recentere jaren richt Valcke haar werk meer en meer op de kruising tussen performance, lichaam en identiteit. Ze was recent te zien in onder meer de theatervoorstelling Het Ego (met Verona Verbakel) en werkt momenteel aan haar onderzoeksproject Domestic Goddess/Imposter, waarin ze de spanningslijn onderzoekt tussen iconisering en introversie.
Als maker vertrekt ze vanuit haar persoonlijke ervaring en fysieke aanwezigheid om thema’s als vrouwelijkheid, zelfbeeld en authenticiteit tastbaar te maken.
© Annelieke Rovers