Geschiedenis

Op 30 oktober 2004 werd in de voormalige locatie aan de Westerlaan de tentoonstelling Schöner Wohnen: Kunst van Heden voor Alle Dagen geopend. Sindsdien heeft Be-Part niet alleen talloze kunstliefhebbers verwelkomd; ook in de workshops in het atelier maakten duizenden scholieren uit heel Vlaanderen kennis met hedendaagse kunst.

De afgelopen jaren heeft Be-Part zich verder ontwikkeld: in 2018 breidde Be-Part zijn activiteiten uit naar Kortrijk, waar samen met verschillende partners en op diverse locaties tentoonstellingen georganiseerd worden. In 2022 verhuisde Be-Part in Waregem naar de huidige locatie in het Pand, die feestelijk werd geopend met de tentoonstelling Sunkissed by the moon van Shirley Villavicencio Pizango.

1304339621

Van Villa naar Platform

Eerst was er een gebouw - een villa uit 1936 met een modernistische aanbouw uit de jaren 1990 - dat door het provinciebestuur van West-Vlaanderen in 2003 in Waregem werd aangekocht. Het concept, waarbij tentoonstellingen, residenties, workshops, publicaties en het gebouw met elkaar in dialoog gingen, kwam kort daarna. Op 30 oktober 2004 opende Be-Part officieel zijn deuren en nam daarmee een unieke positie in, in een stad die met uitzondering van de tweejaarlijkse Gaverprijs voor schilderkunst en de aanwezigheid van kunstenaars Johan van Geluwe en de minder bekende Luk Berghe weinig te bieden had op het vlak van actuele beeldende kunst. Het provinciebestuur zorgde voor de nodige werkingsmiddelen, maar het personeelsbestand werd tot het absolute minimum beperkt.

De eerste tentoonstelling Schöner Wohnen, met werk van internationale toppers (Martin Kippenberger, Ugo Rondinone, Felix Gonzalez-Torres, Tobias Rehberger, Robert Gober, Richard Artschwager…) illustreerde de hoge ambities en werd goed onthaald door de pers.

In de loop der jaren volgden nog meer groepstentoonstellingen, maar vooral veel solopresentaties van zowel internationaal bekende kunstenaars (Navid Nuur, Polly Apfelbaum, Caroline Achaintre, Thorsten Brinckman) als jong Belgisch talent (Thomas Lerooy in 2007, Rinus Van de Velde in 2009, Ante Timmermans en Dennis Tyfus in 2010 in, Charif Benhelima en Pieter Vermeersch in 2011, Ruben Bellinkx in 2013, Sarah Westphal in 2014, Joris Van de Moortel in 2015 en Sarah & Charles in 2019). De productie van nieuwe werken werd door Be-Part financieel ondersteund en vaak ging de tentoonstelling gepaard met de uitgave van een nieuwe publicatie. Hiervoor werkten we samen met Roma en MER., maar ook Art Paper Editions en Posture Editions rekenden Be-Part tot hun allereerste klanten. Be-Part hanteerde ook de normen van ‘fair practice’ en voorzag voor elke presentatie een honorarium.

1304688953

Residentiewerking

De residenties waren een apart verhaal: Be-Part bleek een prima concentratieplek voor kunstenaars die zich voor de volle 100% op hun werk wilden concentreren: Hans Demeulenaere, Sarah Westphal, Nick Ervinck, Robin en Tinus Vermeersch en de inmiddels overleden Nederlandse kunstenaar Arno Nollen brachten heel wat tijd door in de Be-Part studio. Alles kon en niets hoefde. Deze residenties mondden later ook uit in tentoonstellingen.

15403697 1296046690459310 451856848035266049 o

Be-Part Atelier: Broedplaats voor Jonge Creativiteit

De workshops werden gekoppeld aan de tentoonstellingen en droegen bij aan een stevige lokale verankering van Be-Part in Waregem. De workshops werden voornamelijk door leerlingen uit het basisonderwijs gevolgd, maar ook studenten uit het middelbaar waren regelmatig te gast voor een masterclass. Aan een gemiddelde van 100 workshops per jaar en een doorsnee klas van 18 leerlingen schatten we dat er ongeveer 36.000 leerlingen uit de regio Waregem en de omliggende gemeenten - vaak voor het eerst - met hedendaagse kunst in contact zijn gekomen.

Gideon Kiefer 001

Transformatiejaren: Van Verandering naar Vernieuwing

2018 was een scharnierjaar voor Be-Part. Ingevolge een interne staatshervorming werden de bevoegdheden van de provinciebesturen beperkt. Na jaren van onzekerheid werd in december 2017 beslist om het werkterrein van Be-Part uit te breiden naar Kortrijk. De banden met het provinciebestuur dat Be-Part had opgericht werden van de ene op de andere dag doorgeknipt. Een interlokale vereniging werd opgericht en voor Be-Part openden zich nieuwe en interessante mogelijkheden. Be-Part had daarop geanticipeerd door in 2016 het Kortrijkse stadsbestuur de eerste editie van de Triënnale Kortrijk met als thema Play voor te stellen. Door het grote (en voor velen onverhoopte) succes van Play in 2018 schreef de stad Kortrijk ook een tweede en een derde editie in zijn meerjarenplanning in (Paradise in 2021 en After Paradise in 2024). Be-Part kreeg een vaste stek in de Paardenstallen, een locatie die oorspronkelijk deel uitmaakte van de brouwerij Tack die in Kortrijk actief was van 1760 tot 1962. Velen zullen er zich nog de spraakmakende tentoonstelling I’m Lost in a Forest van Gideon Kiefer herinneren.

S Villavicencio 043© Foto: Dirk Pauwels

2022 werd eerder een overgangsjaar voor Be-Part Waregem. Het zo kenmerkende gebouw (met een figuurlijke hoek af) langs de Westerlaan, werd door de eigenaar verkocht (en daarna genadeloos met de grond gelijkgemaakt) met als gevolg dat Be-Part naar een nieuwe vaste tentoonstellingsplek diende uit te wijken. Dat werd een ruimte in de Schakelbox, centraal in de stad, waar zowel tentoonstellingen als workshops kunnen plaats vinden. Ondertussen waren er ook concrete plannen om de publieke ruimte in Waregem te verkennen en zo ontstond het concept voor het Pirate Pavilion (Nico Dockx, Voet architectuur en Studio Zuidervaart) dat in september 2023 een plek kreeg in het park Baron Casier. Dit paviljoen illustreert perfect het concept (en de naam) ‘be part (of it)’ waarbij de mensen worden uitgenodigd om actief te participeren. Een kunstwerk dat voortdurend in beweging is.

Toekomstkijken

In de lente van 2025 opent Abby Kortrijk, een nieuw museum voor beeldende kunst waar Be-Part als Kortrijkse partner in 2026 een eerste tentoonstelling met werk van Tom Callemin zal presenteren. De uitstekende faciliteiten, de ‘envergure’ en de ruime gedragenheid van Abby Kortrijk bieden mogelijkheden voor interessante kruisbestuivingen.

Hoe ziet Be-Part zich verder in de toekomst ontwikkelen?
We willen verder de vinger aan de pols houden voor wat betreft de hedendaagse kunst in Vlaanderen en Brussel. Be-Part staat voor een eigenzinnig en geprofileerd programma en dat willen we zo houden. Bovendien heeft Be-Part een belangrijke plek verworven binnen het landschap van de beeldende kunst en die plek willen we stabiliseren en uitbreiden. De vier verticale pijlers (tentoonstellingen, residenties, workshops en publicaties) die samen de uniekheid van Be-Part uitmaken worden doorkruist door drie horizontale pijlers, namelijk samenwerking (met kunstenaars, verzamelaars, partners, uitgeverijen, et cetera), ervaring (door het team opgebouwd: 89 tentoonstellingen en 3 triënnales) en fair practice.