Als afsluiter van zijn residentie in Be-Part en rhizome_stelt Thomas Nolf (Kortrijk, °1986, leeft en werkt in Gent) zijn tijdelijk atelier open voor bezoek op 9 maart. Om 15u gaan Thomas Nolf en Barabara De Coninck in gesprek over zijn werk, maar ook het publiek is welkom om in gesprek te gaan met de kunstenaar.
Tijdens de lockdown herbeleefde Thomas Nolf zijn kinderdroom om piloot te worden. Hij installeerde de nieuwste versie van Microsoft Flight Simulator op zijn computer en begon aan een virtuele reis van Brussel naar Andalusië, de regio waar hij in 2020 een kunstresidentie zou doen bij Arteventura.
Aangekomen in Spanje herinnerde hij zich de slogan “As Real as it Gets”, geschreven op de doos van Flight Simulator 1998. Dit inspireerde hem om mensen op te zoeken die - net als hijzelf - geen piloot zijn geworden, maar toch een weg vonden om zo dicht mogelijk bij hun droom te zijn. Thomas Nolf ging vliegtuigspotters spotten rond de luchthaven van Sevilla en bezocht een man die op zijn zolderkamer een Boeing-cockpit had gebouwd.
Inmiddels heeft Thomas op verschillende plekken in de wereld verder gewerkt aan dit project. Tijdens de residentie bij Be-Part/rhizome_ ging Thomas aan de slag met zijn beelden, geluidsopnames, video’s en fotografeerde hij rond de luchthaven van Heathrow in Londen.
Extra Muros: rhizome_
Koning Albertstraat 2A
8500 Kortrijk
Van 14u tot 18u
Artist talk om 15u
Gratis
______
THOMAS NOLF studeerde in 2018 af als master in fotografie aan het KASK in Gent. Zijn fotografie werd o.a. opgenomen in de tentoonstellingen Next Generation Please in het BOZAR in Brussel (2016) en in Photobook Belge in het FOMU in Antwerpen (2019). Als resultaat van een 4‑jarig project in Bosnië en Herzegovina publiceerde Nolf het boek Peculiar Artifacts in Bosnia & Herzegovina: An Imaginary Exhibition bij Art Paper Editions. In 2020 won Thomas Nolf de wedstrijd Stimulans.
BARBARA DE CONINCK, licentiate in de Romaanse filologie, leidde het gezelschap van Jan Fabre, Troubleyn vzw, van 1995 tot 2001. Vanaf 2002 tot 2018 was ze artistiek directeur van diens studio en van internationale tentoonstellingen (o.a. musée du Louvre, Kunsthistorisches Museum Wenen, Hermitage St. Petersburg). Sinds 2017 publiceert ze over hedendaagse kunst in het kunstmagazine GLEAN (voorheen HART) en schrijft ze voor catalogi. Ze is medewerker bij radio KLARA/Pompidou. Verder verzorgt ze de publicaties van het Vlaams Architectuurinstituut. De Coninck is co-scenariste van de documentaire Thank God for the Gift van Luc Vrydaghs over Jan Hoet (2024).