Al enkele jaren komt de naam Jan Van Imschoot bijna onvermijdelijk ter sprake wanneer men het heeft over jonge, goede Belgische schilders. Zelf evenwel verkiest hij de authenticiteit van een tekening boven het schilderij. Deze tentoonstelling in Be-Part is de eerste presentatie van Jan Van Imschoot die exclusief op het tekenkundig oeuvre focust.
Zowel zijn tekeningen als zijn doeken moet je op een bijna literaire manier bekijken, waarbij vaak letterlijk het woord beeld wordt en omgekeerd, het beeld een volledig verhaal kan vertellen.
Zijn werken worden gekenmerkt door een zeker ruw uiterlijk dat doet vermoeden dat het werk niet af is. Juist hierdoor slaagt Van Imschoot erin om de dubbelzinnigheid en het mysterieuze van beelden te versterken zodat je als toeschouwer wel degelijk aanvoelt dat het er hem niet om te doen is enkel leesbare, figuratieve werken te produceren maar wel om het zoeken naar ‘het juiste beeld’. Dit beeld bestaat in zijn werk meer en meer uit verschillende doeken, die in steeds wisselende combinaties telkens één geheel vormen zonder hun autonomie als ‘schilderij’ te verliezen.
Voor Be-Part realiseert Jan Van Imschoot onder meer een nieuwe installatie: Monument for raped, roped and ripped off women. Deze installatie is een collage van enkele reeksen tekeningen die aan elkaar refereren en op de achterwand van de centrale ruimte gepresenteerd wordt. De tekeningen krijgen pas hun volledige gelaagdheid en betekenis wanneer ze samen te zien zijn en ‘gelezen’ worden. Daarnaast komen er nog een aantal reeksen tekeningen die in de andere ruimtes van Be-Part gepresenteerd zullen worden. Het gaat vooral om recente werken die nog nooit eerder te zien waren en om reeksen die pas nu, voor deze tentoonstelling, voor het eerst in hun geheel zullen getoond worden.
Be-Part Waregem Westerlaan
Westerlaan 17
8790 Waregem