Pieterjan Ginckels

S.P.A.M.™ Office

Pieterjan ginckels
Waregem
07 mei 15 mei 2011

Met het project S.P.A.M. OFFICE brengt Pieterjan Ginckels (°1982, Tienen) de wijze waarop de digitaal-doordrongen wereld functioneert – met een mondiale uitwisseling – over naar de wereld van de beeldende kunsten. Hij sloopt de grenzen tussen conceptuele, performance- en installatiekunst en ontwikkelt een artistiek concept in een ervaringsrijke omgeving. Zoals de andere werken van de kunstenaar, wordt S.P.A.M. OFFICE gekenmerkt door een lichte ironie, en een herkenbare en directe vormentaal, en door het willen opentrekken van de kunst voor het publiek.

Het S.P.A.M. OFFICE van Pieterjan Ginckels ziet eruit als een traditionele modernistische kantoorsetting; uniform bureaumeubilair, gemaakt uit goedkope, laag-kwalitatieve – spam – materialen, en een koffiemachine en al haar obligatie accessoires die aanwezig zijn. Nylon linten houden de mokkakleurige, goedkope, getimmerde meubelpanelen samen. Ze zijn de ultieme voorstelling van de vluchtigheid van spam. Deze zogenaamde spam, waar iedereen dagelijks mee te maken krijgt in zijn mailbox, is een gegeven dat niet meer weg te denken is van het wereldwijde web. Meestal zijn deze berichten hinderlijk, maar ongevaarlijk. In hoofdzaak gaat het om mails die willen inspelen op de naïviteit van de ontvanger. 

De ambtenaren van de Dienst S.P.A.M.-aangelegenheden – aangeworven door de tentoonstellingsorganisatie – checken e-mails, detecteren spam, printen en bereiden een proeflezing voor, en tenslotte archiveren ze de brieven. De proeflezing gebeurt hierbij in ‘bespamde’ zetels, die aan de open haard staan opgesteld. De bedienden worden performers, en ze dragen het uniform en logo van de ‘firma’. Ze leveren een bijdrage aan het monotone proces van ontmanteling, waaraan spam wordt onderworpen. Uiteraard ontwikkelt dit bedrijf vooral onzinnige operaties, die poëtisch worden ondersteund door het decorum van de bureaucratie. De berichten worden ontdaan van hun corrupte, commerciële ontplooiing. Zowel de performers als de paperassen doorlopen hierbij een subversief, bureaucratisch proces. Iedereen binnen de Dienst S.P.A.M.-aangelegenheden heeft een specifieke functie. Er is een persoon die de e-mails binnenkrijgt en doorspeelt, iemand die met een fluostift de afgedrukte e-mails ontcijfert, iemand die het papier perforeert, iemand die de bladen naar de archivaris brengt, enzovoort. Het gearchiveerde materiaal in de kelder van Be-Part kan overigens geraadpleegd worden door de bezoekers. Zowel in de ruimte met de open haard als in de houten box hangen ingelijste werken met ludieke titels en slogans, deels afkomstig uit bestaande spammails, deels eigen vondsten van Pieterjan Ginckels.

Spam is een gegeven dat kunstenaar Pieterjan Ginckels al lang fascineert. Eerder al verwerkte hij in werken de hoofdingen van spam mails in grappige spam-dialogen, uitgevochten door fictieve karakters die zich verschuilen achter de valse afzendernamen, en maakte hij werken die het overmatig gebruik van accenttekens benadrukte. Hij maakte ook een spam-sculptuur, met een bijna letterlijke, driedimensionale uitwerking van een mooie titel van een spam bericht.

 

Van 8 tot 15 mei 2011 is het project te zien in Be-Part, Platform voor actuele kunst in Waregem. In plaats van een lange tentoonstellingsfase te presenteren wordt er gekozen voor een uitgebreide performance: S.P.A.M. OFFICE wordt twee weekends na elkaar bevolkt door bedienden en is tijdens de week te bezichtigen in zijn 'bevroren' staat.

Locatie

Be-Part Waregem Westerlaan
Westerlaan 17
8790 Waregem

Bereikbaarheid