Reservaties bezoek Paradise Kortrijk 2021

Reserveer je bezoek aan de Triënnale Paradise Kortrijk via www.paradisekortrijk.be

Blijf op de hoogte van onze nieuwsbrief.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Waregem Be-Part
van 07 mei 2011 - 15 mei 2011

Pieterjan Ginckels: S.P.A.M.™ Office

De zogenaamde spam, waar iedereen dagelijks mee te maken krijgt in zijn mailbox, is een gegeven dat niet meer weg te denken is van het wereldwijde web. Meestal zijn deze berichten hinderlijk, maar ongevaarlijk. In hoofdzaak gaat het om mails die willen inspelen op de naïviteit van de ontvanger.

Het S.P.A.M. OFFICE van Pieterjan Ginckels (°1982 Tienen) ziet eruit als een traditioneel modernistisch ogende kantoorsetting, inclusief het eenvormige meubilair uit goedkoop, kwalitatief laagwaardig materiaal. de werknemers checken e-mails, detecteren, printen, perforeren, lezen en archiveren spam. Van 8 tot 15 mei 2011 is het project te zien in Be-Part, Platform voor actuele kunst in Waregem. In plaats van een lange tentoonstellingsfase te presenteren wordt er gekozen voor een uitgebreide performance: S.P.A.M. OFFICE wordt twee weekends na elkaar bevolkt door bedienden en is tijdens de week te bezichtigen in zijn 'bevroren' staat.

S.P.A.M. Office ziet eruit als een traditionele modernistische kantoorsetting; uniform bureaumeubilair, gemaakt uit goedkope, laag-kwalitatieve – spam – materialen, en een koffiemachine en al haar obligatie accessoires die aanwezig zijn. Nylon linten houden de mokkakleurige, goedkope, getimmerde meubelpanelen samen. Ze zijn de ultieme voorstelling van de vluchtigheid van spam.

De installatie S.P.A.M. OFFICE wordt op maat uitgebreid en aangepast om de ruimten van Be-Part optimaal tegenover elkaar, en binnen het verhaal, uit te spelen. In plaats van een lange tentoonstellingsfase te presenteren, wordt er gekozen voor een uitgebreide performance: S.P.A.M. OFFICE wordt twee weekends na elkaar bevolkt door haar bedienden, en is de week die ertussen valt te bezichtigen in zijn ‘bevroren’ staat - alsof iedereen toevallig buitenshuis is gaan lunchen en koffiezet, computerschermen en lampen vergat uit te zetten.

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Spam is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites vallen onder spam. Meestal zijn deze berichten ongevaarlijk hoewel hinderlijk; met een eigenaardig typografiegebruik – om filters te omzeilen – prijzen ze een schijnbaar beperkt aanbod van louche producten en diensten aan: software, luxegoederen, farmaceutische middelen, seksuele contacten en zo meer.

Spam is een gegeven dat kunstenaar Pieterjan Ginckels (°1982, Tienen) al lang fascineert. Eerder al verwerkte hij in werken de hoofdingen van spam mails in grappige spam-dialogen, uitgevochten door fictieve karakters die zich verschuilen achter de valse afzendernamen, en maakte hij werken die het overmatig gebruik van accenttekens benadrukte. Hij maakte ook een spam-sculptuur, met een bijna letterlijke, driedimensionale uitwerking van een mooie titel van een spam bericht.

Tentoonstelling S.P.A.M. OFFICE

De ambtenaren van de Dienst S.P.A.M.-aangelegenheden – aangeworven door de tentoonstellingsorganisatie – checken e-mails, detecteren spam, printen en bereiden een proeflezing voor, en tenslotte archiveren ze de brieven. De proeflezing gebeurt hierbij in ‘bespamde’ zetels, die aan de open haard staan opgesteld. De bedienden worden performers, en ze dragen het uniform en logo van de ‘firma’. Ze leveren een bijdrage aan het monotone proces van ontmanteling, waaraan spam wordt onderworpen. Uiteraard ontwikkelt dit bedrijf vooral onzinnige operaties, die poëtisch worden ondersteund door het decorum van de bureaucratie. De berichten worden ontdaan van hun corrupte, commerciële ontplooiing. Zowel de performers als de paperassen doorlopen hierbij een subversief, bureaucratisch proces.

Iedereen binnen de Dienst S.P.A.M.-aangelegenheden heeft een specifieke functie. Er is een persoon die de e-mails binnenkrijgt en doorspeelt, iemand die met een fluostift de afgedrukte e-mails ontcijfert, iemand die het papier perforeert, iemand die de bladen naar de archivaris brengt, enzovoort. Het gearchiveerde materiaal in de kelder van Be-Part kan overigens geraadpleegd worden door de bezoekers. Zowel in de ruimte met de open haard als in de houten box hangen ingelijste werken met ludieke titels en slogans, deels afkomstig uit bestaande spammails, deels eigen vondsten van Pieterjan Ginckels.

De vernissage toont het S.P.A.M. OFFICE in volle activiteit, en het publiek wandelt los door de performance heen. De laatste dag, zondag 15 mei, wordt afgesloten met een deel-performance die bestaat uit een after work party: de ambtenaren stoppen met werken en maken een feestje met publiek, organisatie en kunstenaar. De chips en drank die onderdeel van de installatie uitmaken worden uit het decor geplukt en genuttigd, een dj installeert zijn materiaal in het office, de ordners worden voorgoed in het archief geschoven.

S.P.A.M. Office werd voor de eerste maal gepresenteerd tijdens het festival voor beeldende kunsten ‘Figures and Facts 2010’ in Gent, waar de kunstinstallatie ook dienst deed als informatiestand voor het festival. Aldus verspreidde S.P.A.M. Office zowel legitieme als geperverteerde informatie. De ietwat neo-modernistische setting in het recente gebouw van het Universiteitsforum Gent, met zijn bombastische foyer, werd geconfronteerd met een veelvoud aan Tatiëske scènes. De tentoonstelling/performance in Be-Part gaat een stapje verder, mede door de specifieke architecturale context, en het grafische werk dat de installaties aanvult.

Met het project S.P.A.M. OFFICE brengt Pieterjan Ginckels de wijze waarop de digitaal-doordrongen wereld functioneert – met een mondiale uitwisseling – over naar de wereld van de beeldende kunsten. Hij sloopt de grenzen tussen conceptuele, performance- en installatiekunst en ontwikkelt een artistiek concept in een ervaringsrijke omgeving. Zoals de andere werken van de kunstenaar, wordt S.P.A.M. OFFICE gekenmerkt door een lichte ironie, en een herkenbare en directe vormentaal, en door het willen opentrekken van de kunst voor het publiek.