Annelies Štrba (°1947, Zug, CH) heeft decennialang het leven van haar familie gedocumenteerd in diverse reeksen, waaronder Shades of Time. Het is duidelijk dat zij een erg persoonlijke band met haar onderwerp heeft. Ook in het geval van Gerard Fieret (1924-2009, Den Haag) valt op dat hij een persoonlijke verstandhouding lijkt te hebben met zijn model. Hij gebruikte de camera om een intieme relatie te creëren.
Bij Dirk Braeckman (°1958, Eeklo, woont en werkt in Gent) valt de tederheid op waarmee hij zijn modellen benadert. Vaak zie je enkel een schouder, een been of een rug. Het gezicht zit verborgen achter het haar; zelden kijkt het model recht in de lens. De menselijke figuur is vaak afwezig, maar heel dikwijls tref je in het werk de sporen van een menselijke aanwezigheid aan. Op vraag van Paul Kooiker (°1964, Rotterdam, woont en werkt in Amsterdam) neemt het model diverse poses aan, waarna de kunstenaar met zijn camera om het model heen draait alsof hij lichaamsstudies voor een schilderij of sculptuur maakt. Hij onderzoekt en objectiveert, en het resultaat oogt eerder sculpturaal. Wanneer Kooiker dieren fotografeert, zoals in de reeks The Rumour, ontstaat er echter een andere, intiemere band dan bij het fotograferen van mensen. Het resultaat, dat zich als een reeks portretten laat lezen, is minder objectiverend dan wanneer hij vrouwen fotografeert. Dit verklaart ook waarom Kooiker binnen het kader van deze tentoonstelling voor die reeks koos.
De tentoonstelling Braeckman | Fieret | Kooiker | Štrba in Be-Part Waregem is een partnerproject van het fotofestival Track & Trace, dat van 13 maart tot 25 april in Kortrijk te zien is.
Be-Part mocht voor deze tentoonstelling op een bruikleen rekenen uit de collectie van het Kunstmuseum Den Haag.
Be-Part Waregem Westerlaan
Westerlaan 17
8790 Waregem