Billboard Series is een langdurig kunstproject in de publieke ruimte. Elke drie maanden zal een andere kunstenaar een werk tonen. Via wisselende presentaties wil Billboard Series een duurzame en productieve dialoog opbouwen met de omliggende buurt en het stedelijke landschap. De eerste reeks werken in Kortrijk focust op het kunstenaarsportret.
Billboard Series startte aan Dok Noord in Gent en is een project van artlead.net en 019, dat werd ontwikkeld met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en Stad Gent. Billboard Series Kortrijk is een samenwerking tussen artlead.net, 019 en Be-Part, Platform voor actuele kunst en werd gecureerd door Thomas Caron, binnen een scenografie van architect Olivier Goethals.
NEL AERTS
The Studio, 2017
Het werk van Nel Aerts (°1987, Turnhout) beweegt vrij en intuïtief tussen verschillende media. Ze maakt schilderijen, collages, video, performances, tekeningen, sculpturen en werken met textiel. Haar werk is organisch en gelaagd – elementen uit oudere werken keren vaak terug in nieuwe werken – en kent een sterke focus op het portretteren.
Initieel maakte Aerts simpele, expressieve figuren in eenvoudige kleuren en vormen. Het zijn naamloze personages in ongedefinieerde ruimtes: ogenschijnlijk naïeve, kleurrijke gedaantes op ingesneden houten panelen of doeken.
Een residentie in 2015 in het Van Gogh huis in Zundert (NL) luidde een nieuwe fase in binnen Nel Aerts’ portretten. Waar haar vorige personages nog impliciet gevoelens en karaktertrekken van zichzelf belichaamden, staat de kunstenaar in deze 100 tekeningen expliciet zelf centraal. In deze reeks, die ze met zwarte balpen maakte tijdens dit verblijf in Zundert, tekent Nel Aerts zichzelf in verschillende situaties: tekenend in haar atelier, met een sigaret en pint op café, op wandel in de buurt rond Zundert of liggend op bed. Deze tekeningen zitten vol referenties – zowel naar kunsthistorische momenten (Vincent Van Goghs bekende slaapkamer of Marcel Duchamps Nu en descendant l'escalier), als naar haar eigen werken, die ze hier integreert in de interieurs die ze tekent of in de tekeningen die haar eigen personage aan het maken is. Natuurlijk zijn dit niet allemaal autobiografische tekeningen, de kunstenaar maakt van zichzelf een alter ego, een figuur, die ze in alle denkbare situaties kan opvoeren.
Deze 100 tekeningen zijn in de daaropvolgende jaren verder ontwikkeld als grote werken in textiel en schilderijen op canvas. In deze nieuwe werken speelt Nel Aerts met verschillende media en met de vormentaal van de eenvoudige zwart-wit tekeningen: ze worden groter en abstracter, eenvoudiger van lijn, maar ook kleurrijker en expressiever. In een van de werken in deze reeks is het personage (oorspronkelijk een zelfportret van de kunstenaar aan het werk in haar atelier) zodanig geabstraheerd, dat het bijna opnieuw een van haar vroegere expressieve, kleurrijke figuren lijkt.
Op basis van dit schilderij maakte de kunstenaar speciaal voor deze Billboard Series een kleinere aquarel van een soortgelijke figuur die zit te tekenen aan een bureau. Omdat de billboard in de publieke ruimte hangt, lijkt het werk een doorkijk te geven naar wat er gebeurt binnen in het gebouw. Op deze manier speelt Nel Aerts met het premodernistische idee van schilderkunst als venster op de wereld.
Nel Aerts had solotentoonstellingen in Kunsthalle Charlottenborg, Kopenhagen; Carl Freedman Gallery, Londen; Horizont Gallery, Budapest; en KIOSK, Gent; Museum M, Leuven; de Warande, Turnhout. Daarnaast toonde ze ook werk in instellingen als M HKA, Antwerpen; Astrup Fearnley Museet, Oslo; Kunsthal KAdE, Amersfoort; Kunsthalle Vienna; Aargauer Kunsthaus, Aarau; en WIELS, Brussels. Er werd werk van Nel Aerts opgenomen in de tentoonstelling ‘TIME SPACE POKER FACE’ in Be-Part Waregem in 2013.
Nel Aerts wordt vertegenwoordigd door Carl Freedman, London en Plus +1, Antwerpen.