Reservaties bezoek Paradise Kortrijk 2021

Reserveer je bezoek aan de Triënnale Paradise Kortrijk via www.paradisekortrijk.be

Blijf op de hoogte van onze nieuwsbrief.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Waregem Be-Part
van 16 maart 2018 - 24 juni 2018

Tatjana Gerhard: Rag Doll Act

De titel van deze eerste institutionele solotentoonstelling van Tatjana Gerhard in ons land verwijst naar een filmpje op YouTube. Rag Doll Act toont twee mensen die in een circusomgeving opkomen met een kist waaruit een clown verkleed als lappenpop (rag doll) tuimelt. Het drietal belandt minutenlang in een reeks hilarische situaties waarin de rag doll clown een levenloos object voorstelt dat gemanipuleerd wordt en bewondering oproept door zijn extreme lenigheid.

Tatjana Gerhard gaat in haar schilderkunst op zoek naar de ziel van de dingen. Ze confronteert de toeschouwer in haar schilderijen met de mens in zijn hedendaagse conditie op zoek naar de zin van zijn bestaan. Het werk balanceert tussen figuratie en abstractie. Wanneer abstracte figuren als het ware op zoek gaan naar hun vorm, zoals in het werk 'Rag Doll Act #2' (het beeld dat op de affiche prijkt), reikt Tatjana Gerhard herkenbare tekens aan om het schilderij leesbaar te maken. Als lappenpoppen houden verweesde en vervormde lichamen zich op in unheimliche ruimten.

Tatjana Gerhard zet de gevoelsexpressie op scherp door een voortdurend heen-en-weerslingeren tussen aantrekken en afstoten. Ze zoekt vaak het groteske op. Ze verwijst naar het vergankelijke, het kwetsbare en doet dat door te deconstrueren en te deformeren. Maar evengoed refereert ze aan de Pietà van Michelangelo uit 1499, aan Het Turkse bad van Ingres (1863) en de Olympia van Manet (1873). Het interesseert haar hoe vrouwen werden afgebeeld (door mannelijke kunstenaars) met de bedoeling (mannen) te behagen en een esthetisch genot te bewerkstelligen. Tatjana Gerhard gaat verder, graaft dieper en confronteert de toeschouwer met wat achter de huid van het leven zit. Daar waar het ideaalbeeld verstoord wordt door gevoelens als angst, twijfel en onrust.

Als we even teruggaan naar de Rag Doll Act, dan stellen we vast dat achter zoveel hilariteit een spel van manipulatie en controle verscholen zit. De controle en het loslaten ervan staan centraal in het schilderkunstige proces van Tatjana Gerhard. Haar werken ontstaan op een organische wijze door de opeenvolging van verftoetsen die ze op het doek aanbrengt. Ze schildert snel, in vage contouren, ze hanteert gedurfde kleurcontrasten in een zenuwachtige schriftuur en in vele over elkaar geschilderde, op elkaar inwerkende verflagen. Haar logica is een schilderkunstige logica die de picturaliteit laat primeren. En die de toeschouwer meeneemt in een schouwspel dat schilderkunstig van aard is.

Deze tentoonstelling geeft een volledig overzicht van de productie van Tatjana Gerhard tijdens de afgelopen vijftien maanden. Enigszins verrassend krijgt de bezoeker in de eerste zaal een reeks tekeningen te zien die thematisch al een introductie bieden op het schilderkunstige werk dat in zaal 2 uitvoerig aan bod komt. De derde ruimte (links en rechts van de brug) biedt een inkijk in de portretten. Voor een grondige analyse van het portret 'Ohne Titel' (2015) verwijzen we u graag naar het essay dat Jo Coucke voor deze tentoonstelling heeft geschreven. Deze tekst ligt ter beschikking in de bibliotheek van Be-Part.

In de laatste tentoonstellingsruimte presenteert Tatjana Gerhard een reeks van 25 tekeningen. Ze vertrekken van linosnedes die de basis vormen voor frottages en soms ernstig, soms grappig het beeld deconstrueren en toch leesbaar maken. In deze ruimte zijn ook een aantal schilderijen te zien waarin de invloed van de tekeningen duidelijk merkbaar is.

Tatjana Gerhard werd in 1974 geboren in Zürich, Zwitserland. Na enkele solotentoonstellingen in internationaal georiënteerde galerieën werd werk van haar in 2010 opgenomen in twee belangrijke thematische tentoonstellingen in Belgische musea, namelijk Public Private Paintings (Mu.ZEE, Oostende) en Hareng Saur – Ensor en de hedendaagse kunst (Museum voor Schone Kunsten en S.M.A.K., Gent). Datzelfde jaar volgde ook nog een solo in Helmhaus, Zürich. In 2012 werd Tatjana Gerhard geselecteerd voor de expositie Merets Funken (Kunstmuseum Bern) en in 2013 door curator Jan Hoet voor de tentoonstelling Middle Gate Geel 2013.


Andere belangrijke groepstentoonstellingen waar ze aan deelnam, zijn onder andere RE: painted / Schilderkunst uit de collectie, S.M.A.K., Gent (2014), WEWANTOSEE, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan en 5th Biennial of Painting 'Yoknapatawpha', Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle - Museum Roger Raveel, Machelen-Zulte, België, beide in 2016. In 2017 nam Tatjana Gerhard deel aan de groepstentoonstelling Angst in het Museum Dr. Guislain in Gent.
Schilderijen van Tatjana Gerhard zijn opgenomen in tal van particuliere en openbare collecties, waaronder die van S.M.A.K., Gent, Kunstmuseum Bern en recent Mu.ZEE, Oostende.