Blijf op de hoogte van onze nieuwsbrief.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Waregem Be-Part
van 29 november 2015 - 31 januari 2016

Joris Van de Moortel: Ça Vous Intéresse l'Architecture?

Ça Vous Intéresse l'Architecture? Botanical Vibrations Travel Through The Air Tangled As Wires, Attempting To Play With The Rhythmic Structure

Het oeuvre van Joris Van de Moortel (Oostakker, 1983, woont en werkt in Antwerpen) is niet zomaar in enkele woorden te vatten. Dit consistente oeuvre moet je ervaren met alle zintuigen. In een galerie, museum of kunstenplatform, tijdens een performance, op vinyl of cd, in een publicatie zoals de reeks Cylinder (zie infra). Hij ontwikkelt zijn productie rond de residuen van zijn performances en elementen die zijn dagelijkse leven bevolken, die hij transformeert tot sculpturen, installaties en 3D-collages. De kunstenaar improviseert, provoceert, creëert en vernietigt, om daarna opnieuw te creëren. Vanuit eenzelfde benadering wordt zijn werk vergeleken met de provocerende houding van Mike Kelley en de vernielzucht van Steven Parrino. Maar evengoed zou men kunnen verwijzen naar invloeden van Sonic Youth, The Stooges, Paul McCarthy, Jason Rhoades of Patti Smith. 

Het werk van Joris Van de Moortel is procesmatig en balanceert tussen orde en chaos. Hij vertrekt meestal vanuit de performance, waar de louterende en de poëtische dimensie nadrukkelijk aanwezig zijn. Niet enkel de materialen waarmee hij werkt (hout, aluminium, was, brons, polyurethaan ...) zijn interessant, ook de wijze waarop hij deze materialen hanteert is uitermate boeiend. Soms maakt hij videowerk dat hij integreert in zijn sculpturen. Sinds kort toont hij ook tekeningen, die hij vooral omwille van de figuratieve en narratieve eigenschappen gebruikt, wat contrasteert met de vaak abstracte composities die hij maakt. Tekenen doet hij ook met neon: lijnen van elektrisch licht doorklieven de ruimte.

Joris Van de Moortel is een beeldend kunstenaar die zich van muziek bedient. De transitie van het ene (de muziek) naar het andere (de beeldende kunst) gaat via performance, waarvan livemuziek een cruciale component vormt. Sinds 2012 creëert hij vaak cilindervormige installaties die als podia voor concerten dienen. Wekelijks repeteert de kunstenaar met de groep Dan Browne. De repetities kunnen worden beschouwd als een improvisatiesessie met ‘waanzinnige gitaren, ritmische stemmen, subsonische bassen en turbulente drums’. In zijn performances speelt Joris Van de Moortel met een onvoorstelbare vitaliteit en intensiteit tot de vernieling toeslaat. Wat overblijft (de uitlopers/energie van eerdere performances) is materiaal voor nieuw werk. Daarin ritmeert hij, brengt hij harmonie en assembleert hij brokstukken die eerder gestolde energetische processen zijn en hun neerslag vinden in 3D-collages, sculpturen of installaties. Telkens weer valt op hoe meesterlijk Joris Van de Moortel kan omgaan met de spanning tussen orde en chaos.

Voor Be-Part maakt Joris Van de Moortel een knappe sculpturale installatie waarmee hij de architectuur van Be-Part bespeelt. In de tentoonstellingsruimtes installeert hij drie akoestische cellen, die gebruikmaken van het specifieke karakter van elke ruimte. 

Bekijk hier de opnames van de performance van Joris Van de Moortel door  SPECTRA: https://vimeo.com/157109690