Reservaties bezoek Paradise Kortrijk 2021

Reserveer je bezoek aan de Triënnale Paradise Kortrijk via www.paradisekortrijk.be

Blijf op de hoogte van onze nieuwsbrief.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Waregem Be-Part
van 05 september 2009 - 31 oktober 2009

Johan van Geluwe: The Museum of Museums

Internationaal gerenommeerd kunstenaar Johan Van Geluwe werd eerder dit jaar 80, en brengt in deze tentoonstelling een voortzetting van het project ‘The Museum of Museums 2009’. Hij vormt de zalen van BE-PART om tot een imaginair ‘Van-Geluwe-museum’. Hij koppelt kunstobjecten los uit hun originele context en creëert een bevreemdende omgeving. De museale functie wordt hiermee in vraag gesteld, evenals de relatie kunstenaar-object-toeschouwer.

Dat Van Geluwe is opgeleid als architect, blijft ook in zijn beeldend oeuvre duidelijk voelbaar. Men zou zijn kunst dan ook het best kunnen benoemen met de term ‘ARTchitecture’. Bovendien wordt zijn werk geschraagd door een zeer kritische houding tegenover kunst, politiek en maatschappij. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn mail-art, waarmee hij verschillende werelden op elkaar wil betrekken, en uit de institutionele kritiek die hij al sinds de jaren tachtig heeft geuit. Van Geluwe houdt de beschouwer op ironische wijze een spiegel voor en wil zo kunst, architectuur en taal losmaken uit hun stabiel gewaande fundamenten.

Johan van Geluwe creëert een geheel eigen conceptuele kunst met ’The Museum of Museums’, waarvan hijzelf de zogenaamde directeur is, en aan vrienden, bekenden, kunstenaars en museumdirecteurs zijn werk bekend maakt, ondermeer via zijn bekende stempelafdrukken op brieven en documenten. ‘The Museum of Museums’ verwierf grote bekendheid in Vlaanderen, Nederland en Duitsland. De kunstenaar streeft naar een coherent systeem, dat aantoont hoe kunstwerken vervreemden van hun eigen omgeving. De kunst moet volgens Van Geluwe opnieuw worden ingeschakeld in het dagelijkse leven.

Van Geluwe's kunstbeleving bestaat uit het relativeren en ironiseren van de bestaande kunstwereld, het 'kunstobject' en de 'clichématige' benadering van kunst. Zo bouwt hij een samenhangende ideeënwereld op, waarin imaginaire kunstinstellingen centraal staan, en hem toelaten ingrepen op bepaalde kunstsituaties door te voeren. De inhoud plaatst hij in een nieuwe context, en het geheel krijgt zo een totaal verschillende, relativerende betekenis. De architect evolueerde tot een 'ARTchitect', zoals hij zichzelf ging noemen, met zijn creaties waarin hij niet enkel zijn eigen vakgebied, maar de hele wereld van kunstenaars, critici, verzamelaars en de musea zelf - met hun directeuren en curatoren - kritisch-ironisch ging bekijken.

In 2007 bracht BE-PART de tentoonstelling 'Lost Format', die een hulde was aan het verloren dia-formaat. De projectie van de merkwaardige verzameling 'Hofjes van Eden', met dia’s van opvallende volkstuintjes, die Johan van Geluwe vanaf 1973 opspoorde langs Vlaamse wegen, werd toen getoond. De tentoonstelling ‘The Museum of Museums 2009’ kan ook worden beschouwd als een symbiose tussen de kunst van Johan van Geluwe en de ruimtes van BE-PART, die als architectuur telkens weer een uitdaging zijn. Een onderdeel van de expositie is getiteld ‘Schöner Wohnen II’. Dit is een knipoog naar de allereerste tentoonstelling van BE-PART, ‘Schöner Wohnen’.

Curatoren: Johan van Geluwe en Robert Clicque.